تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته بُعد انسانی مدیریت کیفیت
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
سیّد سینا معصومی
1
*
,
علیرضا رجبی پور میبدی
2
,
مهرزاد جمشیدی گیلانی
3
1 - پژوهشگر مستقل
2 - دانشگاه یزد
3 - پژوهشگر مستقل
کلید واژه: مدیریت کیفیت نرم, پدیدارشناسی, تصحیح کلایزی, مدیریت کیفیت فراگیر,
چکیده مقاله :
هدف: مدیریت کیفیت نرم راهبردی جهت دستیابی به منابع انسانی با کیفیت است که دستیابی به اهداف مدیریت کیفیت را ممکن می سازد. مدیریت کیفیت نرم با آمیخته ای از مفاهیم انسانی و رفتاری سر و کار دارد که تحت تأثیر عوامل متعدد و متنوعی قرار می گیرد و آگاهی از آنها هدف اصلی این پژوهش است. روش شناسی: پژوهش حاضر از منظر هدف بنیادین، از منظر ماهیت توصیفی، از منظر نوع داده کیفی، از منظر مکان میدانی، از منظر است. همچنین این پژوهش قائل به پارادایم تفسیری بوده و روش تجزیه و تحلیل داده ها، پدیدار شناسی توصیفی است. زمان مقطعی بوده یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل پدیدارشناسی 21 مؤلفه از تجربه زیست خبرگان مدیریت کیفیت و بهره وری بدست آمد که با دسته بندی درون مایه های آن، سه دسته ارزشی هنجاری، دستوری-وظیفه ای، و انگیزشی-رفتاری حاصل شد. در دسته ارزشی-هنجاری مؤلفه هایی نظیر اخلاق مداری، باور و اعتقاد، تعهد مداری، ذهنیت و نگرش، رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ سازمانی، در دسته دستوری-وظیفه ای مؤلفه هایی نظیر ارتباطات مؤثر، آموزش اثربخش، توانمند سازی، مدیریت قراردادهای روان شناختی، مسئولیتپذیری، و همکاری و مشارکت، و در نهایت در دسته انگیزشی-رفتاری مؤلفه های نظیر اعتمادسازی، انگیزش، اهمیت دادن، توجه و حمایت، خلاقیت و ابتکار عمل، دوستی و صمیمیت، رضایتمندی، رهبری، و شادی جانمایی شدند. نتیجهگیری: مدیریت کیفیت نرم رهیافتی عملی برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق منابع انسانی است و این امکان را فراهم می آورد تا کیفیت در سرتاسر زنجیره ارزش، مدیریت شود تا اهداف مدیریت کیفیت حاصل شود.
Objective: Soft Quality Management is a way to achieve high quality human resources which makes reaching quality management goals possible. Soft quality management deals with a series of humanistic and behavioral concepts which is influenced by many and various factors and knowing them is the main purpose of this study. Methodology: The present study is fundamental in terms of purpose, descriptive in nature, qualitative in terms of data sort, afield study in terms of place, cross- sectional in terms of time. Results: Based on the conclusion drawn from the phenomenological analysis, 21 components of the lived experiences of the experts of quality management and productivity were achieved. Classifying their themes, the following three categories were recognized: Normative-Value, Imperative-Responsibility, Motivational-Behavioral. In the Normative- Value category, components such as ethicalism, faith and belief, commitment, mentality and worldview, organizational citizen behavior, organizational culture; in the Imperative-Responsibility category, components such as effective communication, effective teaching, enabling/rehabilitation, managing psychological contracts, a sense of responsibility, cooperation and participation, and finally in the category of Motivational-Behavioral, components such as trust, motivation, care, attention and support, creativity and initiative, friendship and intimacy, satisfaction, leadership, and happiness were recognized. Conclusion: Soft quality management is a practical way to achieve the competitiveness privilege through human resources and provides the opportunity to manage quality all through the value chain in order to accomplish the quality management purposes.
ابراهیم¬پور، مصطفی؛ عباسی، رضا؛ معصومی، سیّد سینا. (1397). مدیریت کیفیت و بهره¬وری. گیلان: دانشگاه گیلان.
اجلی، مهدی؛ محمّدی بالائی، عبدالکریم. (1396). بررسی تأثیر عوامل مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت بر مدیریت دانش با تحلیل مسیر (مورد مطالعه: صنعت گاز). مدیریت استاندارد و کیفیت، سال هفتم، شماره 1 (پیاپی 23)، صص 61-74.
بودلایی، حسن. (1395). روش تحقیق پدیدارشناسی. تهران: جامعه¬شناسان.
دانایی¬¬فرد، حسن؛ کاظمی، سیّد حسین. (1389). پژوهش¬های تفسیری در سازمان: استراتژی¬های پدیدارشناسی و پدیدارنگاری. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
صادقی¬مقدم، محمّدرضا؛ مؤمنی، رامین. (1396). استقرار فلسفه مدیریتت کیفیت جامع نرم بر اساس الگوی APQC ارائه مدل ساختاری (مورد مطالعه: شعب بانک سامان). مدیریت بهره¬وری، دوره 11، شماره 41، صص7-30.
عابدی، حیدرعلی. (1389). کاربرد روش تحقیق پدیده شناسی در علوم بالینی. فصلنامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره 54، صص 207-224.
قریب، علیرضا. (1377). بررسی سیستم هزینه¬یابی کیفیت به¬عنوان ابزار مدیریت کیفیت جامع. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی.
محمّدپور، احمد. (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش (منطق و طرح در روش¬شناسی کیفی) جلد 1. تهران: جامعه¬شناسان.
Abdullah, M. M. B., & Tarí, J. J. (2017). Hard quality management and performance: the moderating role of soft quality management.
Abedi, H. A. (2010). Application of Phenomenology Research Method in Clinical Sciences, Rahbord, 19(54), 207-224. (in Persian)
Ajly, M., Mohamadi Balaei, A. (2017). Effect of soft and hard total quality management factors on knowledge management with path analysis (Case study: Gas industry). Standard and quality management, 7(1), 61-74. (in Persian)
Anafo, S., & Appiah-Nimo, C. (2019). Total Quality Management and Service Quality Delivery at Ghana Airports Company Limited.
Boudlaie, H., (2016). Phenomenological Research Methods. Tehran: Jameeshenasan Publications. (in Persian)
Bouranta, N., Psomas, E., Suárez-Barraza, M. F., & Jaca, C. (2019). The key factors of total quality management in the service sector: a cross-cultural study. Benchmarking: An International Journal.
Chakraborty, A., Mutingi, M., & Vashishth, A. (2019). Quality management practices in SMEs: a comparative study between India and Namibia. Benchmarking: An International Journal.
Danaeefard, H., & Kazemi, H. (2010). Interpretive Research in Organization: Phenomenology and Phgenomenography Strategies. I.S.U Press. (in Persian)
Dubey, R., & Gunasekaran, A. (2015). Exploring soft TQM dimensions and their impact on firm performance: some exploratory empirical results. International Journal of Production Research, 53(2), 371-382.
Ebrahimpour, M., Abbasi, R., & Masoumi, S. S. (2019). Quality Management & Productivity. Guilan: University of Guilan Press. (in Persian)
Escrig-Tena, A. B., Segarra-Ciprés, M., García-Juan, B., & Beltrán-Martín, I. (2018). The impact of hard and soft quality management and proactive behaviour in determining innovation performance. International Journal of Production Economics, 200, 1-14.
Gharib, A. (1999). A review of the Quality appeaisal system as a Total Quality Management Tools, Faculty of Administrative Sciences. Shahid Beheshti University. (in Persian)
Gutierrez-Gutierrez, L. J., Barrales-Molina, V., & Kaynak, H. (2018). The role of human resource-related quality management practices in new product development: A dynamic capability perspective. International Journal of Operations & Production Management, 38(1), 43-66.
Kuo, T., & Tsai, G. Y. (2019). The effects of employee perceived organisational culture on performance: the moderating effects of management maturity. Total Quality Management & Business Excellence, 30(3-4), 267-283.
Mia, M. M., Majri, Y., & Rahman, I. K. A. (2019). The Impact of Soft TQM Practices on Organizational Enactment: A Mediating Role of OHSAS18001 Standard. International Journal of Social Sciences Perspectives, 4(1), 1-11.
Mohammadpour, A. (2011). Qualitative Research Method Counter Method 1: The Logic and Design in Qualitative Mthodology. Tehran: Jameeshenasan Publications. (in Persian)
Patyal, V. S., & Koilakuntla, M. (2016). Relationship between organisational culture, quality practices and performance: conceptual framework. International Journal of Productivity and Quality Management, 19(3), 319-344.
Sadeghi Moghadam, M. R., & Momeni, R. (2017).The settlement of soft TQM philosophy based on APQC pattern presenting a structural model (case- study: Saman bank branches). Productivity Management, 11(41), 7-30. (in Persian)
Shahin, A., & Dabestani, R. (2011). A feasibility study of the implementation of total quality management based on soft factor. Journal of Industrial Engineering and Management, 4(2), 258-280.
Sternad, D., Krenn, M., & Schmid, S. (2019). Business excellence for SMEs: motives, obstacles, and size-related adaptations. Total Quality Management & Business Excellence, 30(1-2), 151-168.
Zeng, J., Zhang, W., Matsui, Y., & Zhao, X. (2017). The impact of organizational context on hard and soft quality management and innovation performance. International Journal of Production Economics, 185, 240-251.