بررسی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی در عصر فناوریهای هوشمند
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژی
مهناز پورجعفری شیرجوپشت
1
,
زهره شکیبایی
2
*
,
هاجر زارعی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد تنکابن
3 - 3. استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: دستیاری آموزشی والدین, توانمندسازی آموزش, آنلاین, مواقع بحرانی, رویکرد آمیخته,
چکیده مقاله :
توجه به توانمندسازی آموزش از اهداف مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانها و از رویکردهای مورد توجه آموزش مجازی کارکنان است . توانمندسازی آموزش یکی از جنبههای کلیدی برای هر سازمانی است امروزه توسعه و موفقیت سازمانها در بلندمدت در بهرهمندی از شایستگیهای فعلی و توسعة صلاحیتهای کارکنان وابسته است از طریق آموزش و توسعه، افراد در سازمان میتوانند دانش، توانایی و مهارتهای خود را افزایش دهند تا بتوانند کارهای خود را به طور مؤثر انجام دهند .این تحقیق با هدف بررسی و اولویت بندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است. ابعاد دستیاری آموزشی والدین بااستفاده از پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته استخراج گردیده است. به منظور شناسايي و کشف ابعاد يا سازه هاي اصلي دادههاي تحقيق برای شناسایی عوامل مؤثر و سهم تبیین واریانس توسط این عاملها و نیز اولویت آنها از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده گردید. سپس جهت تعیین اعتبار مدل دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی با کمک روش مدل يابي معادلات ساختاري در نرمافزار اسمارت پی ال اس پرداخته شد. که در دو مرحله آزمون مدل اندازهگيري و آزمون مدل کلی ارزيابي و تفسير شد. اولویتبندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین با تکنیک بهترین – بدترین و نرم افزار اکسل و لینگو انجام شد. اولویتبندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین با تکنیک بهترین – بدترین (توانمندی فردی، توانمندی تدریس، پشتیبانی فضای مجازی، پشتیبانی و ارزیابی و نظارت، توانمندی تعامل اجتماعی، توانمندی تولید محتوا) انجام شد.
Empowerment of education is one of the key aspects for any organization. Today, the development and success of organizations in the long term depends on benefiting from the current competencies and developing the competencies of employees. do themselves effectively. This research was done with the aim of examining and prioritizing the dimensions of educational assistance of parents in order to empower online education in times of crisis. The current research is practical in terms of purpose. The dimensions of parents' educational assistance have been extracted using a researcher-made questionnaire with closed questions. In order to identify and discover the main dimensions or structures of the research data, to identify the effective factors and the contribution of explaining the variance by these factors, as well as their priority, the exploratory factor analysis method was used. Then, in order to determine the validity of the educational assistance model of parents in order to empower online education in times of crisis, it was discussed with the help of structural equation modeling method in SmartPLS software. which was evaluated and interpreted in two stages of measurement model test and general model test. The prioritization of the dimensions of parents' educational assistance was done with the best-worst technique and Excel and Lingo software. The prioritization of the dimensions of parental educational assistance was done using the best-worst technique (individual ability, teaching ability, virtual space support, support and evaluation and supervision, social interaction ability, content production ability).
ابیلی، خدایار؛ مصطفوی، زینب السادات و نارنجی ثانی، فاطمه. (1397)، شناسایی شایستگیهای دستیاران آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری الکترونیکی: پژوهشی کیفی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(16)،20-1.#
احمدی آذر سنگان، زینب؛ محمدی، فائقه و محمودی، فیروز. (1399)، تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالشها و راهکارها، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۸ (۱۶)، ۳۶۴-۳۳۳.#
اشرف زاده، توحید؛ مصرآبادی، جواد؛ یاری قلی، بهبود و شیخ علیزاده، سیاوش. (1402). اثربخشی یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی با رویکرد فراتحلیل. نشریه علمی فناوری آموزش، 17(3)، 525-540.#
اکبری، عباس. (1396)، رابطه شیوه های جذب و مشارکت خانواده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان آمل (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور پردیس، تهران، ایران.#
آمیقی رودسری، مریم و شریفیان جزی، فریدون. (1398). بررسی موانع تعامل اولیا با معلمان با تأکید بر جایگاه معلم، والدین و مدیریت مدرسه. علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(11)، 54-59.#
آهی، قاسم. (1394)، مدل یابی پیامدهای تحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان با توجه به اثرات درگیری تحصیلی والدین (پایان نامه دکتری). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ایمانی، جواد؛ باقری، مهدی؛ جعفری، پریوش و قورچیان، نادر قلی. (1396)، بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان برای ارائه مدل در راستای بهبود سیستم آموزشی مدارس، پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 4(14)، 61-25.#
ایمانی، مهدی. (1402). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان کارخانجات چینی مقصود شهر مشهد. علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)، بیات، محسن و افتخاری، جابر. (1401)، کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا، ۲۰ (2)،۴۳-55.#
پورحیدر، رحیمه؛ سامری، مریم؛ حسنی، محمد و مرتضی نژاد، نیلوفر. (1400). تحلیل نقش ارزشیاب عملکرد معلمان در اثربخشی مدرسه با میانجیگری اشتیاق شغلی، احساس عدالت و اعتماد سازمانی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها، ۱۰(۴)،۱۴۱-۱۶۵.#
Ainsworth, S. Oldfield, J., 2019. Quantifying teacher resilience: Context matters. Teaching and Teacher Education, 82, pp.117-128.#
Bartoletti, R., 2016. Learning through design: MOOC development as a method for exploring teaching methods. Current Issues in Emerging eLearning, 3(1), p.2.#
Murphy, M. (2019). On the same page: collaborative research assignment design with graduate teaching assistants. Reference Services Review, 47(3), 343-358.#
Aisner, L. Y. (2019). Smart" education system for digital society. In В сборнике: Проблемы современной аграрной науки. Материалы международной научной конференции (pp. 368-371).#
Assante, D., Caforio, A., Flamini, M., & Romano, E. (2019, April). Smart Education in the context of Industry 4.0. In 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1140-1145). IEEE.#
Chen, X., Zou, D., Cheng, G., Xie, H., & Jong, M. (2023). Blockchain in smart education: Contributors, collaborations, applications and research topics. Education and Information Technologies, 28(4), 4597-4627.#
Collet, V. S., & Peñaflorida, J. (2020). Lesson study as transformative learning for international graduate teaching assistants:“It's like we have a second life”. International Journal for Lesson & Learning Studies, 10(1), 3-15.#
Cui, Q. (2023). Multimedia Teaching for Applied Linguistic Smart Education System. International Journal of Human–Computer Interaction, 39(1), 272-281.
Dmitrenko, N. Y., Voloshyna, O. V., Kizim, S. S., Mnyshenko, K. V., & Nahorniak, S. V. (2023, March). Smart education in the prospective teachers' training. In CTE Workshop Proceedings (Vol. 10, pp. 414-429).#
Gupta, B. B., Gaurav, A., & Panigrahi, P. K. (2023). Analysis of the development of sustainable entrepreneurship practices through knowledge and smart innovative based education system. International Entrepreneurship and Management Journal, 19(2), 923-940.#
Khan, M. M., Rahman, S. T., & Islam, S. T. A. (2021). Online education system in Bangladesh during COVID-19 pandemic. Creative Education, 12(2), 441-452.#
Murphy, M. (2019). On the same page: collaborative research assignment design with graduate teaching assistants. Reference Services Review, 47(3), 343-358.#
Shu, X., & Gu, X. (2023). An empirical study of A smart education model enabled by the edu-metaverse to enhance better learning outcomes for students. Systems, 11(2), 75.#
Singh, H., & Miah, S. J. (2020). Smart education literature: A theoretical analysis. Education and Information Technologies, 25(4), 3299-3328.#
Stojanović, D., Bogdanović, Z., Petrović, L., Mitrović, S., & Labus, A. (2023). Empowering learning process in secondary education using pervasive technologies. Interactive Learning Environments, 31(2), 779-792.#