• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - توسعه مدل کسب و کار با محوریت شرکت مرکزی در کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‎های همکاری
        ایمان  صادق زاده
        چکیده: توسعه سازمان‏های شبکه‏ای معمولاً با تولیت یک بنگاه مرکزی (مادر) پی گرفته می‏شود، بدین منظور بنگاه مادر به عنوان مرکزیت اصلی شبکه باید استراتژی‎های خود را با راهکاری عملیاتی در سطح شبکه پیاده سازی کند اهمیت مدل کسب‌وکار در شبکه تا آنجا مهم است که بسیاری از صاحب‌ن چکیده کامل
        چکیده: توسعه سازمان‏های شبکه‏ای معمولاً با تولیت یک بنگاه مرکزی (مادر) پی گرفته می‏شود، بدین منظور بنگاه مادر به عنوان مرکزیت اصلی شبکه باید استراتژی‎های خود را با راهکاری عملیاتی در سطح شبکه پیاده سازی کند اهمیت مدل کسب‌وکار در شبکه تا آنجا مهم است که بسیاری از صاحب‌نظران مدل کسب‌وکار را موتور استراتژی‌های مبتنی بر شبکه می‏دانند. در پژوهش حاضر، با نگاه به موضوع شبکه‏های همکاری، به بررسی، شناسایی و اولویت بندی نقش سازمان مادر در مدل کسب و کاری شبکه‎های همکاری پرداخته شده است. در این راستا با مرور ادبیات مربوط به مزیت مادری عملکردهای کلیدی شرکت مادر در بحث کسب و کاری شبکه‎ها استخراج گردید سپس با استفاده از روش دلفی و در سه دور به استحضار خبرگان فعال در حوزه شبکه‎های همکاری قرار گرفت و بهبود و توسعه یافت. پس از تائید فاکتورهای نهایی توسط خبرگان به‌منظور اعتبارسنجی و اولویت‎‎ بندی فاکتورها پرسشنامه‌ای تدوین و در اختیار خبرگان دانشگاهی و مدیران دو شبکه‏ همکاری قرار گرفت. که نتایج به کاربردی و عملیاتی بودن فاکتورها تدوین‌شده صحه می‏گذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثر تکانه‌های نفتی بر رابطه درآمد- مخارج دولت ایران و چالش‌های مدیریت و کنترل آن
        جابر اکبری صادق بختیاری مرتضی صامتی همایون رنجبر
        چکیده تغییرات پیش‌بینی‌نشده قیمت نفت در بازارهای بی‌ثبات بین‌المللی همواره برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را (به سبب وابستگی بودجه به نفت و سهم بالای دولت در اقتصاد) تحت تأثیر خود قرار داده است. مدیران مالی و برنامه‌ریزان اقتصادی در به‌کارگیری یک سیاست همواره سایر شرایط را ثا چکیده کامل
        چکیده تغییرات پیش‌بینی‌نشده قیمت نفت در بازارهای بی‌ثبات بین‌المللی همواره برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را (به سبب وابستگی بودجه به نفت و سهم بالای دولت در اقتصاد) تحت تأثیر خود قرار داده است. مدیران مالی و برنامه‌ریزان اقتصادی در به‌کارگیری یک سیاست همواره سایر شرایط را ثابت در نظر می‌گیرند ولی در عمل، متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله درآمد و مخارج دولت از تکانه‌های پیش‌بینی ‌نشده داخلی و خارجی متأثر بوده‌اند و این عامل برنامه‌ریزی‌های اقتصادی را مختل کرده و اثربخشی سیاست‌های اعمالی را دچار وقفه می‌کنند. از این رو مقامات سیاستگذاری ایران همواره با چالش مدیریت تکانه‌های درآمدی نفت مواجه بوده‌اند. نظر به اهمیت موضوع در تحقیق حاضر با به کارگیری الگوهای TVP و TVPFAVAR در نرم‌افزارهای اقتصادسنجی MATLAB و EViews، با استفاده از داده‌های فصلی طی دوره 1367 تا 1393 به بررسی اثر ورود تکانه نفتی بر رابطه درآمد - مخارج در کشور ایران پرداخته است. با توجه به اینکه درآمدهای نفتی از کانال ترخ ارز وارد اقتصاد می‌شود اثر تکانه‌های نرخ ارز بر رابطه مذکور نیز برآورد گردیده است. براساس نتایج تغییرات در تکانه‌های درآمدهای نفتی موجب افزایش رابطه درآمد-مخارج دولت شده است. بدین معنی که میزان بیشتری از درآمد حاصله صرف مخارج دولت شده است و مخارج دولت نسبت به تکانه‌های منفی درآمدی انعطاف‌ناپذیر بوده است، بر اساس نتایج کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در طی زمان مشاهده نمی‌گردد. همچنین تکانه‌های نرخ ارز موثر سبب کاهش رابطه درامد-مخارج شده است. به عبارتی افزایش نرخ ارز در طی زمان نتوانسته است منبع درآمدی برای دولت، جهت تأمین مخارج خود باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌گردد مدیران و سیاست‌گذاران دولتی جهت بهبود وضعیت رابطه درآمد- مخارج از سیاست‌های صلاحدیدی و درمانی موقت خودداری نموده و اقدام به اجرای سیاست‌های پیشگیری و نظامند نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی فرآیندهای کسب‌وکار (مطالعه موردی: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران)
        مهرداد آقا محمد علی کرمانی حیدر بیرانوند عطیه بزرگی پور
        مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار یک روش‌شناسی نظام‌مند به‌منظور شناسایی، طراحی/ بازطراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازه‌گیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسب‌وکار، به‌منظور ایجاد ارزش برای مشتریان سازمان با چابکی بالاتر است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت بسیار بالای شناسایی فرآیندها به عن چکیده کامل
        مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار یک روش‌شناسی نظام‌مند به‌منظور شناسایی، طراحی/ بازطراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازه‌گیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسب‌وکار، به‌منظور ایجاد ارزش برای مشتریان سازمان با چابکی بالاتر است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت بسیار بالای شناسایی فرآیندها به عنوان سنگ بنای طراحی و بهبود مستمر فرآیندهای کسب‌وکار، به ارائه یک رویکرد جدید و بسیار کارا جهت شناسایی فرآیندهای سازمان پرداخته است. معماری فرآیندهای سازمانی عنوان این رویکرد می‌باشد. در ادامه، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است و سه مورد از فرآیندهای اصلی آن شناسایی‌شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که با استفاده از این روش، امر شناسایی و کشف فرآیندهای سازمان با دقت و کارایی فوق‌العاده بالایی صورت پذیرفته و در قالبی کاملاً استاندارد ارائه می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسي تاثير درگيري شغلي کارکنان بر رفتار شهروندي سازماني با نقش تعديل-‏گري هويت سازماني
        سید مرتضی غیور باغبانی امید بهبودی علی پورنگ سید علی قادری الهام نصیری
        مهمترين منبع هر سازمان كه تعيين‏ كنندة جهت گيري و عملکرد آن مي باشد، منابع انساني است. رفتار شهروندي سازماني پيامد مطلوبي است که مديران درصدد افزايش بروز آن در بين منابع انساني هستند. هدف اين پژوهش بررسي اثر درگيري شغلي بر رفتار شهروندي سازماني با نقش تعديل‏ گري هويت سا چکیده کامل
        مهمترين منبع هر سازمان كه تعيين‏ كنندة جهت گيري و عملکرد آن مي باشد، منابع انساني است. رفتار شهروندي سازماني پيامد مطلوبي است که مديران درصدد افزايش بروز آن در بين منابع انساني هستند. هدف اين پژوهش بررسي اثر درگيري شغلي بر رفتار شهروندي سازماني با نقش تعديل‏ گري هويت سازماني بوده است. جامعه آماري پژوهش، نمايندگي ‏هاي شرکت بيمه ايران در شهر مشهد به تعداد 300 نمايندگي است. با توجه به پراكندگي نمايندگي هاي مذكور در سطح شهر، روش خوشه اي دو مرحله اي براي نمونه گيري استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 167 نمايندگي تعيين شد. ابزار جمع ‏آوري داده ‏ها، سه پرسشنامه است که روايي آن ها به روش سازه و پايايي با استفاده از آلفاي کرونباخ احراز گرديد. جهت اطمينان از بازگشت تعداد مكفي از پرسشنامه ها، 170 پرسشنامه توزيع و 167 پرسشنامه برگشت داده شد. داده‏ هاي پژوهش با استفاده از مدل‏ يابي معادلات ساختاري و روش حداقل مربعات جزئي (PLS) تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحقيق نشان داد که درگيري شغلي بر رفتار شهروندي سازماني، اثر معني ‏دار و مثبتي دارد. همچنين نقش تعديل ‏گري هويت سازماني در رابطه بين درگيري شغلي و رفتار شهروندي سازماني نيز مورد تاييد قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی معیارهای ارزیابی رفتار سیاسی مدیران ارشد بانک مسکن ایران با استفاده از تکنیک‌آزمایش وتحلیل‌تصمیم‌گیری(DEMATEL)- دلفی فازی
        ناصر پورصادق رشید  ذوالفقاری زعفرانی امیر رضایی
        در دنيای امروز که بدون شک مملو از پيچيدگی، ابهام، عدم اطمينان و موقعيت‌های چالش‌برانگیز، رقابت‌ها و تعارض‌هاست، نقش مديريت اثربخش وکارآمد، اهميت بيشتری می‌يابد. قدرت برای افراد دارای مزايای زيادی است؛ لذا برای به دست‌آوردن آن در سازمان‌ها دست به تلاش می‌زنند. نزاع بر چکیده کامل
        در دنيای امروز که بدون شک مملو از پيچيدگی، ابهام، عدم اطمينان و موقعيت‌های چالش‌برانگیز، رقابت‌ها و تعارض‌هاست، نقش مديريت اثربخش وکارآمد، اهميت بيشتری می‌يابد. قدرت برای افراد دارای مزايای زيادی است؛ لذا برای به دست‌آوردن آن در سازمان‌ها دست به تلاش می‌زنند. نزاع بر سر قدرت، بحث رفتارهای سياسی در سازمان را پديد می‌آورد. هدف‌ازانجام ‌پژوهش‌حاضر ارائه‌یک ‌مدل‌ترکیبی فازی تصمیم‌گیری چند شاخصه و تحلیل کیفی، جهت شناسایی ابعاد و شاخص‌های وقوع رفتارسیاسی مدیران ارشد بانک مسکن در شعب تهران، با استفاده از تکنیک دلفی فازی وتعیین شدت اثر‌گذاری و اثر‌پذیری شاخص‌ها با استفاده از تکنیک آزمایش‌و تحلیل‌تصمیم‌گیری(دیمتل) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد سازمان‌های دولتی( بانک مسکن) که حداقل دارای 10 سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی هستند، تشکیل می‌دهند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که بعد ویژگی‌های فردی، اثرگذارترین بعد، دارای بیش‌ترین مقدار (R-J)، بامقدار (244/1) و بدین ترتیب، با نفوذترین بعد در میان ابعاد مورد بررسی سنجش رفتار سیاسی مدیران ارشد بانک مسکن قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس کمترین مقدار(R-J)، بعد نگرش های شغلی با مقدار(358/1)، اثرپذیرترین بعد می‌باشد. براساس بیشترین مقدار(R+J)، بعد ویژگی‌های فردی، با مقدار(244/1)، بیشترین تعامل را با بقیه ابعاد داراست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک ـ بیمه؛ مطالعه موردی: بانک ملت و بیمه ما
        حمیدرضا نورعلیزاده علی  بنیادی نایینی محسن صادقی
        بسیاری از مطالعات مرتبط با سنجش کارایی، به محاسبه آن و نهایتا تحلیل ورودی‌ها و خروجی‌های می‌پردازد. این مطالعات هرچند که در برآورد و رتبه‌بندی واحدهای مورد مطالعه دست‌آوردهای درخوری داشته‌اند اما از تبیین ریشه‌های کارآمدی و ناکارآمدی غافل مانده‌اند. امری که به نظر می‌رس چکیده کامل
        بسیاری از مطالعات مرتبط با سنجش کارایی، به محاسبه آن و نهایتا تحلیل ورودی‌ها و خروجی‌های می‌پردازد. این مطالعات هرچند که در برآورد و رتبه‌بندی واحدهای مورد مطالعه دست‌آوردهای درخوری داشته‌اند اما از تبیین ریشه‌های کارآمدی و ناکارآمدی غافل مانده‌اند. امری که به نظر می‌رسد ریشه آن در رویکردهای نسبتا مجزای مورد نیاز برای پژوهش در این دو بخش نهفته باشد. بر این اساس مطالعه پیش‌رو، پژوهشی دو مرحله‌ای را برای شناسایی عوامل موثر بر کارایی شعب بانک‌بیمه پیشنهاد می‌دهد که در مرحله نخست با استفاده از ادبیات کارایی و مشخصا روش تحلیل پوششی داده‌ها DEA، کارایی آنها برآورد شده و سپس با استفاده از ادبیات مدل‌های تعالی و مشخصا بخش توانمندساز مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM به شناسایی عوامل تبیین‌کننده کارایی شعب بانک‌بیمه با استفاده از رگرسیون چندگانه یک متغیره میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش بدست آوردن داده‌ها تحلیلی– ریاضی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق جهت برآورد و تبیین عوامل موثر بر کارایی، شعب بانک‌بیمهی بانک ملت در سال 94 بوده است. در اين پژوهش ابتدا، کارایی میز بانک‌بیمهی بانک ملت و بیمه ما، با استفاده از روش تحليل پوششي داده‌ها (DEA)، برآورد و رتبه‌بندی شده‌اند و سپس با استفاده از چک لیست ارزیابی مبتنی بر EFQM، تاثیر عوامل توانمندساز مدل EFQM بر کارایی شعب، توسط تحلیل رگرسیون چندگانه یک‌متغیره مورد تحقیق قرار گرفته است. بر این اساس، عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک‌بیمهی بانک ملت و بیمه ما به ترتیب اثرگذاری: کارکنان، شراکت و منابع، فرآیند محصولات و خدمات، استراتژی و رهبری میباشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اولویت بندی پروژهها و طرحهای عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تخصیص بودجه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس فازی
        علیرضا علی احمدی محسنعلی شایانفر مصطفی فرمانی
        اخیرا تصمیم گیري و مباحث پیرامون آن مانند تخصیص اعتبار برای طرح ها و پروژه ها در سطح کشور و در سطوح مدیریتی به عنوان موضوع بسیار مهم در سازمان ها ، وزارت خانه ها و نهادهای رسمی کشور مطرح است . مدل پیشنهادي برای تخصیص بودجه، ابزاري براي تسریع در تصمیم گیري مدیران محسوب م چکیده کامل
        اخیرا تصمیم گیري و مباحث پیرامون آن مانند تخصیص اعتبار برای طرح ها و پروژه ها در سطح کشور و در سطوح مدیریتی به عنوان موضوع بسیار مهم در سازمان ها ، وزارت خانه ها و نهادهای رسمی کشور مطرح است . مدل پیشنهادي برای تخصیص بودجه، ابزاري براي تسریع در تصمیم گیري مدیران محسوب می گردد . این تحقیق که برای اولویت بندی طرح های عمرانی در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انجام گرفته است، سعی شده که با استفاده از مدل هاي چند شاخصه علاوه بر سرعت در تصمیم گیري مدیریت به این سوال پاسخ داده شود که مناسب ترین انتخاب از بین گزینه هاي موجود (پروژه ها) کدام است . این روش بر اساس شاخص هاي تصمیم گیري و برپایه ي ماتریس تصمیم بنا گردیده است . بدین منظور در این تحقیق براي پاسخ به اینکه به چه عوامل، چه امتیازي باید تخصیص داد، از مدل چند شاخصه استفاده شده است. این پژوهش به چگونگی طراحی یک مدل کار آمد جهت تخصیص اعتبار به پروژه های عمرانی در اداره طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از تکنیکهاي چند معیاره پرداخته و هدف از این تحقیق شناسایی و رتبه بندي شاخص هاي موثر بر تخصیص اعتبار و درجه بندي آنها ( ضریب اهمیت ) و انتخاب گزینه بهینه و تهیه مدل تخصیص اعتبار است که پس از پالایش اولیه در بین شاخصها و معیارها با استفاده روش تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش تاپسیس فازی که از روشهاي تصمیم گیری چند معیاره می باشند و به کمک نرم افزار تصمیم گیري متلب وسایر نرم افزارهاي مرتبط که از مهم ترین ابزارهاي کمک درتسریع فنون تصمیم گیري چند معیاره هستند ، معیارها و شاخصهای رتبه بندي شده و وزن دهی می شوند و در نهایت پروژه ها رتبه بندی شوند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رهبری تضایف¬گرانه، رویکردی فرا نوگرا در راستای انعطاف¬پذیری منابع انسانی و آوای کارکنان
        سعید آیباغی اصفهانی امیر  غفوریان شاگردی رامین  الهی
        امروزه در کشورهای در حال توسعه مشارکت زنان در بخش های عالی سازمان ها نسبت به مردان کمتر بوده و سقف و دیوار شیشه ای حرکت افقی و عمودی زنان در سازمان ها را محدود کرده است. تئوری رهبری تضایف گرایانه رویکردی فرانوگرا به رهبری است که حضور زنان در جایگاه رهبری سازمان را به عن چکیده کامل
        امروزه در کشورهای در حال توسعه مشارکت زنان در بخش های عالی سازمان ها نسبت به مردان کمتر بوده و سقف و دیوار شیشه ای حرکت افقی و عمودی زنان در سازمان ها را محدود کرده است. تئوری رهبری تضایف گرایانه رویکردی فرانوگرا به رهبری است که حضور زنان در جایگاه رهبری سازمان را به عنوان عامل هم افزایی در سازمان مفهوم سازی می کند. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نحوه تاثیرگذاری رهبری تضایفی بر انعطاف پذیری منابع انسانی بپردازد و در این راستا اثر رفتارهای آوایی کارکنان به عنوان متغیر میانجی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي است. حوزه پژوهش حاضر، ادارات سازمان تامین اجتماعی واقع در شهر تهران می باشد. در راستای انجام این تحقیق برای سنجش و اندازه گیری رهبری تضایفی در سازمان پرسشنامه رهبری تضایف گرایانه طراحی گردید که پس از آزمون های اعتبارسنجی، پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحليل داده ها با استفاده از آزمون رگرسيون و معادلات ساختاري از طریق نرم افزارAmos صورت گرفته و نتايج به دست آمده حاکی از تاثیر مثبت رهبری تضایفی بر انعطاف پذیری منابع انسانی می باشد، همچنین اثر مثبت و معنادار رهبری تضایفی بر رفتارهای آوایی کارکنان و نقش میانجی گری رفتار آوایی تایید گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی تاثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری به برند با نقش واسط رضایت و نگرش نسبت به برند (مورد مطالعه مشتریان شعب بانک کشاورزی تربت حیدریه)
        وجیهه  هوشیار محمد رستم پور
        امروزه، پژوهش در خصوص برند، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کسب و کار یافته است. این مساله از طریق تاثیری که بر رضایت و وفاداری مشتریان دارد، می‌تواند در بقا و حیات یک نهاد خدماتی تاثیر به سزایی داشته باشد. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر ابعاد برند خدمات بر وفاداری مش چکیده کامل
        امروزه، پژوهش در خصوص برند، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کسب و کار یافته است. این مساله از طریق تاثیری که بر رضایت و وفاداری مشتریان دارد، می‌تواند در بقا و حیات یک نهاد خدماتی تاثیر به سزایی داشته باشد. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر ابعاد برند خدمات بر وفاداری مشتریان به یک برند؛ قصد صحه گذاری بر این موضوع را دارد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان شعب بانک‌ کشاورزی شهر تربت حیدریه هستند، که تعداد 322 نفر از آنان به شیوه نمونه گیری تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و جهت بررسی روایی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید و روایی تمام متغیرها مورد تایید واقع شد. جهت سنجش پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد و آلفای کرونباخ تمامی متغیرها در سطح قابل قبول به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد شواهد برند، گفته ها و شنیده های برند و رضایت مشتریان بانک کشاورزی بر نگرش نسبت به برند و نگرش نسبت به برند نیز بر روی وفاداری مشتریان بانک کشاورزی تاثیرگذار می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی تأثیر زنجیره¬تأمین پایدار بر عملکرد سازمان با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مورد مطالعه: پالایشگاه گاز فجر جم)
        عباس شول سعید  صادقی لاله  عباسلو
        مفهوم مدیریت زنجیره تأمین پایدار (SSCM) به عنوان یک فلسفه مهم سازمانی به منظور دستیابی به منافع بیشتر از طریق کاهش مخاطرات زیست محیطی و اجتماعی در نظر گرفته می شود. در واقع مدیریت زنجیره تأمین پایدار با تأکید بر حفاظت از محیط‌ زیست و مسئولیت اجتماعی، یکی از مهم ترین مس چکیده کامل
        مفهوم مدیریت زنجیره تأمین پایدار (SSCM) به عنوان یک فلسفه مهم سازمانی به منظور دستیابی به منافع بیشتر از طریق کاهش مخاطرات زیست محیطی و اجتماعی در نظر گرفته می شود. در واقع مدیریت زنجیره تأمین پایدار با تأکید بر حفاظت از محیط‌ زیست و مسئولیت اجتماعی، یکی از مهم ترین مسائل مشتریان، سهام داران، دولت ها، کارکنان و رقبا است. هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير مدیریت زنجیره تأمین پایدار بر عملکرد پالایشگاه گاز فجر جم با رویکرد کارت امتیازی متوازن است. داده هاي اين پژوهش، از طريق پرسشنامه ارسالي به 80 نفر از مديران و کارشناسان پالایشگاه گاز فجر جم جمع آوری شده است. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش حداقل مربعات جزئي و نرم افزارSmartPLS-Graph نسخه 3 استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد كه زنجیره تأمین پایدار تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد پالایشگاه گاز فجر جم دارد. در پایان برخی پیشنهادها و استراتژی های کاربردی برای مدیران و برخی پیشنهادات برای پژوهش-های آتی پژوهشگران ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تکامل نقش شرکت صنعتی در طی همکاری با بنگاه جدید فناوری نانو در فرایند توسعه محصول جدید
        محمد علی بحرینی زارج علي  مبيني دهكردي نیما حیرتی محمدرضا  ميگون پوری
        چگونگی بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از فناوری‌های پیشرفته نقش مهمی در ادبیات مدیریت پیدا کرده است. شرکت‌های صنعتی علیرغم مزایای مشخص در منابع، تجربه و دانش بازار، لازم است برای افزایش مزیت‌های رقابتی خود از فناوری پیشرفته استفاده نمایند. به این منظور چگونگی همکاری شرکت صنعت چکیده کامل
        چگونگی بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از فناوری‌های پیشرفته نقش مهمی در ادبیات مدیریت پیدا کرده است. شرکت‌های صنعتی علیرغم مزایای مشخص در منابع، تجربه و دانش بازار، لازم است برای افزایش مزیت‌های رقابتی خود از فناوری پیشرفته استفاده نمایند. به این منظور چگونگی همکاری شرکت صنعتی با بنگاه جدید فناوری نانو به‌منظور توسعه محصول جدید و تغییرات نقش آن در فرایند همکاری مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق به مطالعه موردی طولانی‌مدت شش‌ساله پنج همکاری بین شرکت‌های صنعتی با بنگاه‌های جدید فناور نانو که منجر به تولید محصول جدید نانو شده؛ پرداخته است. سهم این تحقیق در سه بخش قابل‌ارائه است. اول اینکه بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از فناوری پیشرفته بنگاه‌های جدید فناوری نانو، نیازمند یک فرایند تعاملی طولانی‌مدت است تا مبتنی بر هم‌افزایی قابلیت‌های فناورانه بنگاه ازیک‌طرف و همچنین منابع و قابلیت‌های شرکت صنعتی از طرف دیگر، فرایند توسعه محصول جدید طی گردد. دوم اینکه لازمه بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از فناوری‌های پیشرفته، انعطاف‌پذیری آن‌ها در ساختارها و راهبردهای همکاری است. سوم اینکه نقش شرکت صنعتی از یک «درخواست کننده فناوری» در ابتدای همکاری به‌مرورزمان تبدیل به یک «راهبر فرایند توسعه محصول جدید» شده و سپس بعد از شفاف شدن ابعاد فناوری و تولید محصول جدید، به یک خریدار محصول/خدمات فناوری پیشرفته تبدیل می‌شود. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری شرکت‌های صنعتی با بنگاه جدید فناوری نانو برای محققین، مدیران شرکت‌های صنعتی و سیاست‌گذاران ارائه می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - ارزیابی عملکرد واحد های IT در صنعت با رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و کارت امتیازی متوازن (BSC)
        محسن ناظم بکایی
        در این دنیای در حال تغییر، تکنولوژی اطلاعات(IT) برای بقای شرکت ها، یک ضرورت است، و وظایف واحد IT روز به روز مهمتر می شود. ارزیابی واحد IT برای فهم اینکه چقدر این واحد در اهداف استراتژیک و سازمانی سهیم است، کار حیاتی است. از آنجایی که واحد IT وظایف بسیاری انجام می دهد که چکیده کامل
        در این دنیای در حال تغییر، تکنولوژی اطلاعات(IT) برای بقای شرکت ها، یک ضرورت است، و وظایف واحد IT روز به روز مهمتر می شود. ارزیابی واحد IT برای فهم اینکه چقدر این واحد در اهداف استراتژیک و سازمانی سهیم است، کار حیاتی است. از آنجایی که واحد IT وظایف بسیاری انجام می دهد که به سادگی با واحد های پولی قابل سنجش نمی باشد، روش هایی ارزیابی که به تنهایی بر معیار های مالی تکیه دارد مناسب نیستند. هدف این مطالعه ایجاد یک رویکرد بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتب(FAHP) و روش امتیازات متوازن(BSC) برای ارزشیابی واحد IT در یک شرکت مورد مطالعه می باشد. مفهوم روش امتیازات متوازن برای تعریف سلسله مراتب با چهار چشم انداز عمده یعنی امور مالی، مشتری، فرایندهای کسب و کار داخلی، یادگیری و رشد به کار می رود. برای هر چشم نداز، شاخص های عملکرد انتخاب می شود. سپس یک راه حل برای تحمل ابهام و عدم اطمینان در مورد اطلاعات پیشنهاد می شود. نهایتا یک » فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی « رویکرد سیستم اطلاعاتی " FAHP" برای تسهیل فرایند حل مسئله ایجاد می شود. نتایج، یک راهنمای عمل در مورد استراتژی های بهیود عملکرد واحد، در اختیار واحدهای IT در صنعت مرود مطالعه قرار می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - طراحی راهکارهای برون رفت از آسیبهای موجود قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی به منظور ارتقاء اثربخشی آن
        محسن صرامی ابراهیم عزیزی
        در این مقاله قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلاتی که در راه اجرای آن و همچنین کمبودها و تعارضات قانونی بعضی از مواد آن با سایر قوانین جاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است. قانون نظام صنفی قانونی فراگیر است و تمام افراد جامعه به چکیده کامل
        در این مقاله قانون نظام صنفی مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلاتی که در راه اجرای آن و همچنین کمبودها و تعارضات قانونی بعضی از مواد آن با سایر قوانین جاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است. قانون نظام صنفی قانونی فراگیر است و تمام افراد جامعه به نوعی با آن در زندگی خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر بوده و خدمتگزاری بخش خصوصی را به صورت آسان و منظم سامان می دهد. حال چنانچه این قانون خود دارای مشکلاتی باشد به خدمت رسانی به مردم لطمه وارد کرده و موجب زیان و بی نظمی در جامعه می‏گردد. بنابراین بررسی و ارتقای این قانون جزء مواردی ضروری می باشد. روش تحقیق این مقاله ترکیبی کمی و کیفی بوده و در انجام آن از پیمایش و فنون دلفی و روشهای جمع آوری داده کیفی نظیر مصاحبه و مشاهده استفاده گردیده است. این مقاله 16 مورد از مهمترین مفاد قانونی که دارای اشکال است را مورد بررسی قرار داده و مواردی را برای بهتر شدن این مفاد ارائه نموده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - ارائه الگوی سطح بندی و استقرار متغیرهای مدل نوآوری تولید محصولات گروه صنایع غذایی جم و رز طلایی
        رمضان غلامی
        امروزه همه چیز در حال تغییر و تحول است و رقبا بدنبال افزایش سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند، توجه به نوآوری که یکی از راه کارهای افزایش مزیت رقابتی در محیط های پویای تجارت است، امری ضروری است. از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند نوآوری تأثیرگذارند که باید م چکیده کامل
        امروزه همه چیز در حال تغییر و تحول است و رقبا بدنبال افزایش سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند، توجه به نوآوری که یکی از راه کارهای افزایش مزیت رقابتی در محیط های پویای تجارت است، امری ضروری است. از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند نوآوری تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. در واقع هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگوی نوآوری در تولید محصولات غذایی می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و مدیران گروه صنایع تولیدی و بسته بندی مواد غذایی جمع و رزطلایی می-باشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر فرآیند نوآوری شناسایی و در سه بُعد (عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی) سازماندهی شدند. داده‌های پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه‌ و تکنیک های دلفی فازی و مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از شناسایی متغیرهای اصلی، نتایج سطح‌بندی متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) نشان داده است که در بالاترين سطح، مؤلفه های عملکرد نوآوری، تجارت و بهره‌وری، تحقیق و توسعه، و سرمایه گذاری در دانش قرارگرفته اند که اثرپذیرترین متغیرها هستند و و در پايين-ترين سطح، مؤلفه جریان‌های اقتصادی جهانی و سیاست‌های نوآوری قرار دارند که اثرگذارترین متغیرها هستند. پرونده مقاله