معرفي نشريه
علمی
در جهان تفکر از بدو تمدن بشری بر روی زمین تا کنون دوگانهای فکری متعددی فکر اندیشمندان قرون مختلف را بخود مشغول نموده است. دو گانهایی نظیر:
آرمان گرایی یا عملگرایی- آرمان گرایی واقع بینانه، توسعه عدالت- پیشرفت عدالت بنیان، توسعه درونزا- جهانی شدن پیشرفت درون زا و بیرون نگر اصول گرایی یا تحول خواهی- اصولگرای تحول خواه ، نظری یا عملی- نظریه راهنمای عمل، دولت یا بازار یا جامعه مدنی حاکمیت با مشارکت مردم و بنگاههای خصوصی، اسلام متحجر و فرشییا اسلام آمریکایی – اسلام ناب محمدی(ص) ، دنیا و آخرت – دنیا مزرعه آخرت
یکی از این دوگانهای اساسی که پایه جمهوری اسلامی ایران را شکل میدهد. مفاهیم، اسلام و مردم سااری است. در غرب دخالت دین را در امر حکومت منتفی داشته و حداکثر حیطه نوذ دین در زندگی مردم را در عرصه شخصی مفروض گرفته و مردم سالاری را مترادف با دموکراسی و حکومت مردمی اعلام نموده اند گرچه در عمل حکومت کارتلها و تراستهای یک درصدی بر مردم نه تنها یک کشور بلکه اکثریت بر جهانیان عملی نموده اند ولی در کشور ما با آرای بیش از 98% واجدین شرایط رای دادن مردم شکل حکوکت را جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند که تعبیر دیگری از مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی با اصطلاح جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی رهبران جامعه اسلامی درصدد حل دوگانگی بین دو مفهوم بنیادی دین (اسلام) و مردم سالاری (ملت) برآمده اند و حکومت قانون (اسلام)را با مشارکت مردم (انتخابات) طراحی و در ساختار نظان اسلامی تعبیع نموده اند اکنون که بیش از سی و هفت سال از شکل گیری جمهوری اسلامی ایران میگذرد و زمان آن رسیده است که الزامات بکارگیری این مفهوم ترکیبی را بدین شرح طرح نمائیم.
1. قوانین در جمهوری اسلامی توسط نمایندگان منخب مردم بتصویب میرسد و توسط شورای نگهبان از جهت عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی ممیزی میشود آیا وقت ان رسیده است که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان سازوکاری را اتخاذ نمایند تا پیش نویس قوانین من بعد با رویکرد اسلامی و در نظر گرفتن مقتضیات ایرانی توسط کار پروههایی متشکل از فقها و اسلام شناسان و حقوق دانان و وکلای سابق مجلس، وزرا و استانداران سابق، اساتید حوزه و دانشگاه در عرصه های مورد نظر برای قانون گذاری طی یک برنامه های تنظیم شود و پس از بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ، مراتب رسمیت بخشی آن طی شود.بدیهی است برای استفاده از تجارب موفق دنیا که مغایرتی با مبانی و اصول ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) نداشته باشد و نیز میتوان از تجارب سفراء، رایزنان فرهنگی و ابستگان نظامی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته علاوه بر اساتید حوزه دانشگاه تحصیل کرده و یا دارای سابقه زندگی در خارج از کشور میتوان بهره گرفت و در تیم تهیه کننده پیش نویس قوانین از وجود آنها بهره گرفت.
2. سیاستگذاری در جمهوری اسلامی ایران توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام که بعد از قانون اساسی از جمله با اهمیت ترین پیش نیاز ها برای تقیح قوانین و اعمال حکومت قانون و برنامه ها بر اساس اسلام برای پاسخگویی به نیازهای دوران (زمانه) میتوان تلقی نموده و در حال حاضر عمدتا ترسیم وضعیت آرمانی جامعه است و در مواردی واقعیات موجود جامعه از جمله مسایل متن زندگی مردم را آنگونه که شایسته مردم سالاری است. و انتظار تودهها است، ممکن است مستقیما برآورده نکرده باشد. پیشنهاد میشود که سیاستها موضوعی علاوه بر ترسیم وضعیت آرمانی مطلوب جامعه مطابق با مر اسلام ناب محمدی(ص) از رویکرد آرمانگری واقع بینانه بیشتر پیروی کرده و باید ها و نبایدهای لازم برای اعمال حاکمیت در حوزه تخصصی ذیربط را با در نظر گرفتن چالشها و مشکلات و مسایل حال و آینده جامعه بیش از پیش مد نظر قرار داده و رویکرد سیاستگذاری کنونی با صلاحدید مقام معظم رهبری ترمیم گردد.
3. مشارکت مردم در امور ساسی از طریق رفراندوم جمهوری اسلامی ، رفراندوم قانون اساسی و بازنگری در آن انتخاب خبرگان رهبری انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورایهای شهر و روستا در حال حاضر با رویکرد مردم سالاری دینی بنحوی خوبی قانون اساسی و قوانین موضوعه طراحی و بطور متوسط سالیانه یکبار مردم در انتخابات سراسری شرکت نموده اند لیکن مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، مدیریت شهری، امور علم و فناوری و حتی امور امنیتی می تواند بصورت نظامند موردچاره اندیشی اساسی قرار گیرد و زمینه حضور هر چه فعالتر مردم در این قبیل امور فراهم شود. بعضا مسئولین دولتی بخش خضوضی و حاکمیت بنگاههای بزرگ را با حاکمیت مردم اشتباه می گیرند و از تقویت بخش تعاونی و اقتصاد مردمی، غفلت می نمایند. در اینجا باید یاد آوری نمود که در جهان سرمایه داری نیز حاکمیت دارای سه بخش دولتی، خصوصی(بنگاهها) و مردمی (جامعه مدنی) است و توازن و همکاری این سه بخش قرار است منجر به اعمال حاکمیت در کشور های پیشرفته شود و همچنین اقتصاد مردمی و مشارکت مردم در امور مختلف یکی از موضوعات اساسی دانش نوین بشری و دستاوردهای عقل بشری است . موضوعی که در اسلام بیش از چهارده قرن قبل از ناحیه خالق هستی و اط طریق قرآن و نبی اکرم اسلام بارها مورد تاکید قرار گفته است. لازمه مردم سالاری دینی، توسعه مشارکتهای مردمی در عرصه های مختلف اعمال حاکمیت است و تجربه آنرا در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس مسئولین و میانسالان جامعه ما بخوبی بخاطر دارند مردم ما در هر جا که نظام انتظار حضور داشته اند.چه در رای دادنها چه در راهپیمائیها چه در دفع جنگ تحمیلی چه در دفع فتنه داخلی و حضور اساسی داشته اند.
اکنون که در مقطع تدوین برنامه ششم هستیم انتظار آنست که دولتمردان و نمایندگان مردم برای مشارکت همه چانبه مردم خصوصا در شرایطی که از هر طرف کشور در تیررس نیرنگهای نظام سلطه جهانی و همپیمانان منطقه ای آنان قرار داد بتوانیم زمینه مشارکت مردم را در همه امور بیش از پیش فراهم نموده و مشکل بیکاری را نیز پاسخگویی نمائیم.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی به کمک مدیریت دانش
محمد سعید پوررضا محمد علی سرلک علی جمشیدیشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401چكيده منابع انسانی، ارزشمندترین منبع از منابع سازمان محسوب میشوند که میتوانند مزیت رقابتی سازمانهای امروزی را جهت مقابله با تغییرات وسیع محیطی شکل دهند. منابع انسانی توانمند برگ برنده سازمانهای عصر حاضر به شمار می روند. هدف از انجام این تحقیق دستیابی و طراحی مدل ج چکیده کاملچكيده منابع انسانی، ارزشمندترین منبع از منابع سازمان محسوب میشوند که میتوانند مزیت رقابتی سازمانهای امروزی را جهت مقابله با تغییرات وسیع محیطی شکل دهند. منابع انسانی توانمند برگ برنده سازمانهای عصر حاضر به شمار می روند. هدف از انجام این تحقیق دستیابی و طراحی مدل جامع توانمندسازی منابع انسانی به کمک مدیریت دانش در گمرک جمهوری اسلامی ایران است. در این مطالعه از روش تحقیق کیفی (دلفی) و کسب نظر خبرگان گمرک جمهوری اسلامی ایران و خبرگان دانشگاهی که در زمینههای مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی صاحبنظر بودهاند استفاده شده است. این روش در سه دور انجام شد و دو بعد، نوزده مولفه و شصت و شش شاخص شناسایی شد که در ضمن فرایند دلفی پس از حذف مولفههای با میانگین پایین دو بعد، نوزده مولفه و چهل و شش شاخص جهت طراحی مدل استخراج شد. بعد از تعیین اوزان هر کدام از مولفهها و شاخصها، شاخصهای با رتبه برتر در هر مولفه برای طراحی مدل نهایی انتخاب و مدل نهایی طراحی شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - ارائه مدل ارزیابی بازاریابی سبز در شرکت های بیمه
آیگین قربانی آمنه خدیور لیلی نیاکانشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401بازاریابی زیست محیطی یا سبز یک مسئله در حال توسعه بوده و صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت فعال در زندگی اجتماعی انسان در سالهای اخیر تحت تأثیر این نوع بازاریابی است. بر این اساس در این پژوهش سعی شده است معیارهای اصلی ارزیابی بازاریابی سبز بهطور کلی شناسایی شده تا مدلی برای چکیده کاملبازاریابی زیست محیطی یا سبز یک مسئله در حال توسعه بوده و صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت فعال در زندگی اجتماعی انسان در سالهای اخیر تحت تأثیر این نوع بازاریابی است. بر این اساس در این پژوهش سعی شده است معیارهای اصلی ارزیابی بازاریابی سبز بهطور کلی شناسایی شده تا مدلی برای ارزیابی بازاریابی سبز ارائه شود. در این راستا ابتدا با بررسی تحقیقات انجام شده، معیارهای اصلی شناسایی و توسط خبرگان صنعت بیمه تایید شدهاند. سپس چارچوبی از 24 زیر معیار که در 10 معیار تقسیم شدهاند بهدست آمده و در مرحله بعد پرسشنامهای بین خبرگان بازاریابی و بیمه جهت بهدست آمدن ارتباطات درونی بین معیارها و وزن نهایی هر معیار توزیع گردید. نتایج بهدست آمده با استفاده از تکنیک تحلیل دیمتل فازی و تحلیل سلسله مراتبی تحلیل شده و مدل نهایی برای ارزیابی بازاریابی سبز برای صنعت بیمه ارائه شده است. با توجه به نتایج، در بین علتها معیار هدف و ماموریت بیشترین اثر را بر کل معیارها دارد. یعنی این معیار، بیشترین نقش محرک را داشته و و با بهینهسازی آنها میتوان بهینه شدن عوامل دیگر را انتظار داشت. همچنین عامل فروش سبز به شدت تحت تاثیر عوامل دیگر بوده و با بهینهسازی عوامل دیگر بهینه میشود. بهعلاوه معیارهای هدف و ماموریت با وزن موثر23/0 بیشترین اهمیت و معیار طراحی سبز با وزن موثر024/0 کمترین اهمیت را داشتند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - آزمون الگوی مفهومی عوامل موثر بر توسعه نوآوری خدمات در صنعت بانکداری(مورد مطالعه: بانک ملت استان آذربایجان¬شرقی)
بهروز امینی ناصر فقهی فرهمند سلیمان ایرانزادهشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401نوآوری در صنعت بانکداری که بسیار رقابتی است، نقش بسزایی دارد. بانک ها ضمن تعهدات مسئولیت اجتماعی خود، مسئولیت حداکثر سودآوری و افزایش ثروت سهامداران را بر عهده دارند که تنها راه دستیابی بانک ها به این نتیجه مطلوب، نوآوری است. بنابراین هدف این پژوهش آزمون الگوی مفهومی عو چکیده کاملنوآوری در صنعت بانکداری که بسیار رقابتی است، نقش بسزایی دارد. بانک ها ضمن تعهدات مسئولیت اجتماعی خود، مسئولیت حداکثر سودآوری و افزایش ثروت سهامداران را بر عهده دارند که تنها راه دستیابی بانک ها به این نتیجه مطلوب، نوآوری است. بنابراین هدف این پژوهش آزمون الگوی مفهومی عوامل موثر بر توسعه نوآوری خدمات در صنعت بانکداری بوده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی- توسعه ای بوده است. در این پژوهش در مرحله اول با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری، الگوی مفهومی عوامل موثر بر توسعه نوآوری خدمات در صنعت بانکداری تدوین شده و در مرحله بعدی با استفاده از مدلسازی مسیری- ساختاری الگوی تدوین شده آزمون گردیده است. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که پس از تعیین روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. جامعه آماری در بخش تدوین الگو، خبرگان آشنا به موضوع و در بخش آزمون الگوی تدوین شده، کلیه مدیران، روسای شعب و معاونین آنها در بانک ملت بوده است. بر همین اساس 13 نفر خبره و 108 نفر مدیران، روسای شعب و معاونین در دو بخش از پژوهش به عنوان نمونه آماری مشارکت داشته اند. یافته های پژوهش ضمن نشان دادن روابط مختلف بین ابعاد توسعه نوآوری خدمات در صنعت بانکداری، نشان می دهد که فرایند توسعه خدمات جدید تأثیرپذیرترین عامل و سازمان و مدیریت تأثیرگذارترین عامل در توسعه نوآوری خدمات بانک می باشند. همچنین آزمون الگوی تدوین شده نشان دهنده اعتبار الگو در جامعه آماری مورد بررسی بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - توسعه مدل ارزیابی تفصیلی بلوغ فرآیندهای کسب و کار: مطالعهی موردی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی
آیدا فرشیدفر میرسامان پیشواییشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401لازمه مدیریت فرآیندها در سازمان ایجاد بينش فرآیندی در کل سازمان است. در این راستا سازمانها نياز به روش جامعی جهت ارزیابی نحوه اجرای فرآیندهای سازمان دارند که عوامل مؤثر در پيادهسازی برنامههای سازمانی را تعیین کند. برای این منظور روشی پاسخگوی سازمانها است که علاوه بر چکیده کامللازمه مدیریت فرآیندها در سازمان ایجاد بينش فرآیندی در کل سازمان است. در این راستا سازمانها نياز به روش جامعی جهت ارزیابی نحوه اجرای فرآیندهای سازمان دارند که عوامل مؤثر در پيادهسازی برنامههای سازمانی را تعیین کند. برای این منظور روشی پاسخگوی سازمانها است که علاوه بر ایجاد آگاهی از عوامل مؤثر، نقشه راهی با هدف بهبود در راستای تحقق برنامهها و چشماندازهای سازمان ارائه دهد. در مقاله حاضر با هدف تسهيل امر مدیریت فرآیندها در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی مدل بلوغ فرایندی ترکیبی تدوین شده است. این مدل با نظر به محدودیتهای مدلهای بلوغ که موجب میشود مدلها جامعیت کافی نداشته باشند، با رویکرد ترکیبی از مدلهای بلوغ منتخب ارائه و پیادهسازی شده است. توانمندی چارچوب مدل ارائه شده برخلاف سایر مدلها این است که مدل فوق قابلیت ارزیابی به صورت تفضیلی و دقیق را دارد و مبتنی بر سلیقه نیست. در این راستا، ابتدا فرآیندهای کلیدی شرکت شناسایی شده است و با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص نحوه اجرای فرآیندها، سطوح بلوغ فرآیندهای کلیدی سازمان با توجه به مدل ارائه شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است و متناسب با سطح کنونی، سطح مطلوب بلوغ فرآیندهای کلیدی تعیین شده است. همچنین جهت بهبود فرآیندها راهکارهای اجرایی پیشنهاد گردیده است. با توجه به اطلاعات جمعآوری شده تعداد 16 فرآیند از 26 فرآیند کلیدی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در سطح صفر یا اجرای ناقص فرآیند، تعداد 8 فرآیند در سطح یک یا برنامهریزی شده و تعداد 2 فرآیند در سطح دو یا کنترلشده میباشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - نقش مدیریت کوانتومی در خستگی هیجانی با تاکید بر میانجیگری ترومای سازمانی
فرشید اصلانی حامد فاضلیشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401امروزه سازمانها در معرض صدمات و آسیبهای متعددی قرار دارند، که از آن بهعنوان ترومای سازمانی یاد میشود و لزوم مدیریت این ضربات در صدر امور جاری سازمانها قرار دارد. هدف این پژوهش پایش نقش مدیریت کوانتومی در خستگی هیجانی با تاکید بر میانجیگری ترومای سازمانی می باشد. ا چکیده کاملامروزه سازمانها در معرض صدمات و آسیبهای متعددی قرار دارند، که از آن بهعنوان ترومای سازمانی یاد میشود و لزوم مدیریت این ضربات در صدر امور جاری سازمانها قرار دارد. هدف این پژوهش پایش نقش مدیریت کوانتومی در خستگی هیجانی با تاکید بر میانجیگری ترومای سازمانی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی – همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان شاغل در بانک سپه کلیه شعب استان چهارمحال و بختیاری می باشد که طبق آخرین سرشماری 214 نفر برآورد گردیده است. که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 138 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از روش مدلسازی معادلات ساختاری 3 smart pls استفاده گردید.نتایج نشان داد که مدیریت کوانتومی بر خستگی هیجانی و ترومای سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری دارد و ترومای سازمانی بر خستگی هیجانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین ترومای سازمانی نقش میانجی دارد.ین پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی – همبستگی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان شاغل در بانک سپه کلیه شعب استان چهارمحال و بختیاری می باشد که طبق آخرین سرشماری 214 نفر برآورد گردیده است. که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 138 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - واکاوی و دسته بندی عوامل و ظرفیت¬های موثر بر ارتقای وضعیت سرمایه اجتماعی با روش تحلیل علی لایه¬ای
حاکم قاسمی مهدی نیکویه شهریار شیرویه پورشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401سرمایه اجتماعی دارایی و اعتباری است که از روابط اجتماعی حاصل میشود. برخورداری از این سرمایه موجب تسهیل در پیشبرد امور، کاهش هزینهها و ذخیره کردن سرمایهها میشود. اهمیت آن به حدی است که وجود آن موجب اثربخشی و بهینه شدن امور برای بهرهبرداری از سایر سرمایهها میگردد. چکیده کاملسرمایه اجتماعی دارایی و اعتباری است که از روابط اجتماعی حاصل میشود. برخورداری از این سرمایه موجب تسهیل در پیشبرد امور، کاهش هزینهها و ذخیره کردن سرمایهها میشود. اهمیت آن به حدی است که وجود آن موجب اثربخشی و بهینه شدن امور برای بهرهبرداری از سایر سرمایهها میگردد. بااینوجود تاکنون اقداماتی که جهت جلوگیری از کاهش این سرمایه ارزشمند صورت گرفته است نتوانسته توفیقی حاصل نماید و همچنان شناسایی عوامل مؤثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی و آثار و پیامدهایی که میتواند داشته باشد ضرورت دارد. در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل لایهای علتها بهعنوان یکی از روشهای آیندهپژوهی برای بررسی عمیق علت رخداد یک پدیده در لایههای مختلف، به شناسایی عوامل مؤثر بر وضعیت سرمایه اجتماعی در چهار لایه پرداختهشده است. بر این اساس این عوامل در چهار لایه لیتانی، سیستمی، جهانبینی و استعارهای مشخص و دستهبندی و بر همین مبنا ظرفیتهای موجود در استان برای ارتقای وضعیت سرمایه اجتماعی در این چهار لایه تعیینشدهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد که توجه به عوامل موثر در لایه های زیرین مثل لایه جهان بینی و گفتمان و همچنین عوامل موثر لایه اسطوره و استعاره می تواند تا حدود زیادی به کمک مسئله کاهش سرمایه اجتماعی آمده و با کاربست راهبردهایی بر مبنای همین روش می توان به ارتقا سرمایه اجتماعی امیدوار تر بود پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - راهبردهای حفظ و نگهداشت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی
سعید خادمیان سیدمجتبی محمودزاده حامد دهقانان محمد صالح ترکستانیشماره 71 , دوره 21 , تابستان 1401مدیریت منابع انسانی در مرحله جذب، توانمندسازی و حفظ و بهبود بهره وری و اثربخشی سازمان تاثیر میگذارد. با توجه به ماهیت شرکت های دانش بنیان و منابع انسانی شاغل در این شرکت ها، شناسایی راهبردهایی جهت نگهداشت این افراد دانشی در درون سازمان امری ضروری است تا سازمان بتواند ب چکیده کاملمدیریت منابع انسانی در مرحله جذب، توانمندسازی و حفظ و بهبود بهره وری و اثربخشی سازمان تاثیر میگذارد. با توجه به ماهیت شرکت های دانش بنیان و منابع انسانی شاغل در این شرکت ها، شناسایی راهبردهایی جهت نگهداشت این افراد دانشی در درون سازمان امری ضروری است تا سازمان بتواند با استفاده از توانمندی و خبرگی این افراد به اهداف مدنظر خود دست پیدا کند. روش پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی است که بخش کیفی به تحلیل ادبیات موضوع و مصاحبه های انجام پذیرفته با مدیران عامل شرکتهای دانش بنیان پرداخته و در بخش کمی نیز به تحلیل عاملی تاییدی مولفه های متغیرهای شناسایی شده پرداخته شده است. متغیرهای اصلی موثر بر نگهداشت کارکنان کلیدی در شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی: حقوق و مزایا، سهیم کردن در سود شرکت و پاداش و سهامدار کردن کارکنان کلیدی، استقلال کاری، تعادل زندگی کاری، شغل انگیزشی و رضایت شغلی، تعهد سازمانی، چشم انداز و اهداف، حمایت مدیریت و رهبری، فرصت یادگیری و پیشرفت شغلی، فرهنگ و ارتباطات سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری. نتایج نشان میدهد همه مولفه ها و راهبردهای شناسایی شده بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها بر روی حفظ و نگهداشت منابع انسانی کلیدی موثر بوده است ولیکن راهبردهای سازمانی بیشترین تاثیر را بر روی حفظ و نگهداشت نشان داده است و همچنین مولفه حقوق و مزایا در راهبردهای جبران خدمات، مولفه فرصت یادگیری و پیشرفت در راهبردهای سازمانی و شغل انگیزشی و رضایت شغلی در راهبردهای شغلی بیشترین میزان تاثیر را برای سازمان داشته است. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی اثر متغیرهای فناورانه و یادگیری سازمانی بر روی عملکرد سازمانی با میانجیگری نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بانکداری ایران)
مهدی جنیدی جعفری محمد اقدسیشماره 57 , دوره 17 , زمستان 1397در این مقاله به بررسی اثر متغیرهای فناورانه شامل حمایت مدیریت ارشد از فناوری بر ایجاد مهارت های فناورانه، شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی پرداخته شده است. همچنین تأثیرات شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی را بر نوآوری سازمانی بررسی و مشاهده م چکیده کاملدر این مقاله به بررسی اثر متغیرهای فناورانه شامل حمایت مدیریت ارشد از فناوری بر ایجاد مهارت های فناورانه، شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی پرداخته شده است. همچنین تأثیرات شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی را بر نوآوری سازمانی بررسی و مشاهده می شود این متغیرها چگونه بر عملکرد سازمانی تأثیر می گذارند. اين پژوهش با استفاده از روش تحقيق «توصيفي-پيمايشي» با نمونهای متشکل از 30 بانک مورد تأیید بانک مرکزی ایران با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری مورد بررسي قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد: (1) حمایت مدیریت ارشد تأثیر مثبتی بر ایجاد مهارت های فناوری، شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی دارد. (2) شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی، مستقیم یا غیر مستقیم از طریق نوآوری سازمانی، تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی می گذارند. همچنین تأیید شد که نوآوری تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی میگذارد. پژوهش توصیههایی نیز برای متخصصان کسبوکار دارد، مبنی بر اینکه ایجاد شایستگی امری پیچیده بوده و یک فرایند طولانی مدت است که باید دست در دست راهبرد بلندمدت شرکت تحقق یابد. بنابراین، دخیل ساختن مدیریت از طریق طراحی راهبرد کارآفرینانه نیز موضوعی مهم و بنیادین است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - شناسايي و رتبه بندی عوامل موثر بر تجربه كاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاين (مورد مطالعه: ديجي كالا)
مهدی فرمانی محمد غفاری حسین معینی مصطفی زندی نسبشماره 61 , دوره 18 , زمستان 1398پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تجربه کاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاين میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کاربران فروشگاه اينترنتی ديجی کالا بوده چکیده کاملپژوهش حاضر به دنبال شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر تجربه کاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاين میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کاربران فروشگاه اينترنتی ديجی کالا بودهاند که در فروردین و اردیبهشت ماه 1397 از خدمات اين فروشگاه اينترنتی استفاده کردهاند. برای تعیین حجم نمونه آماری از الگوی کومر و لی استفاده و تعداد نمونه 500 تایی تعیین شد که 458 مورد پرسشنامه تکمیل شده دریافت شد. جهت انتخاب اعضای نمونه آماری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و جمعآوری دادهها با استفاده از دو روش کتابخانهای برای مرور ادبیات پژوهش و روش میدانی برای توزیع و جمعآوری پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط خبرگان سنجیده شد و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی از طریق نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد تجربه کاربر شامل سیزده بعد می باشد. برای بررسی ابعاد، از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. بنابراین بررسی این ابعاد نشان داد که همه ابعاد در وضعیت مناسبی قرار دارند. برای رتبهبندی ابعاد از آنتروپی شانون استفاده گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی
مهدی رحیمی هادی رزقی علی اکبر فرهنگی نادر محققشماره 62 , دوره 19 , بهار 1399امروزه با توجه به ویژگی و تنوع سازمان های فرهنگی و تربیتی، مؤلفه های مدیریت دانش این سازمان ها بر اساس استراتژی متفاوت است و استراتژی اصلی سازمان به هم افزایی دانش سازمانی کم می کند. توفیق راهبردی یک سازمان فرهنگی و تربیتی مستلزم بهره گیری از الگوی راهبری مناسب مدیریت د چکیده کاملامروزه با توجه به ویژگی و تنوع سازمان های فرهنگی و تربیتی، مؤلفه های مدیریت دانش این سازمان ها بر اساس استراتژی متفاوت است و استراتژی اصلی سازمان به هم افزایی دانش سازمانی کم می کند. توفیق راهبردی یک سازمان فرهنگی و تربیتی مستلزم بهره گیری از الگوی راهبری مناسب مدیریت دانش در اداره آن است.عوامل گوناگونی بر طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی تاثیرگذار هستند که توجه به این عوامل در طراحی موفق الگوی مدیریت دانش حیاتی است.هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اساسی مدیریت دانش در سازمان زندان های استان تهران بوده که بر طراحی مناسب الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی اثر می گذارد. جهت شناسایی و استخراج مولفه های مورد نظر،بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز بدلیل پیچیدگی ابعاد مختلف پژوهش، روش کیفی انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از جامعه مورد نظر این پژوهش شامل رؤسای فرهنگی و کارکنان ادارات فرهنگی از روش مصاحبه عمیق استفاده شد. از طریق روش نمونه گیری نظری خبرگان مورد نظر انتخاب شدند.تحلیل داده ها نشان داد که پس از نوزده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع نظری رسیده اند. یافته ها نشان داده است که 20 مؤلفه شامل تبیین و اشاعه فرهنگ سازمانی، استراتژی و سیاست های دانش محور، الگوبرداری، نقش رهبری، اهمیت منابع انسانی، زیرساخت مناسب فناوری و اطلاعات، فرآیندهای ارزیابی دانش، ساختار سازمانی، شبکه خبرگان، اختصاص پاداش و مشوق ها، برنامه های آموزشی، همکاری و کار تیمی، سهولت در دسترسی به دانش، معماری مدیریت دانش، مهندسی مجدد، شفافیت، اعتماد، ارتباط نظام مند با ذینفعان، راهبردهای دانش، اهمیت ثبت، ذخیره و مستند سازی دانش شناسایی شده است. نتیجه گیری: طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان های استان تهران در صورتی موفقیت آمیز است که این مؤلفه ها شناسایی شده در آن سازمان استقرار و بکار گرفته شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تدوین رهنگاشت جانشینپروری در سطح سازمان (مطالعه موردی: شرکت انتقال گاز- منطقه 3 عملیات انتقال گاز)
مصطفی نجفی شرف الدین محمد عرازی علی اکبر حسنیشماره 51 , دوره 16 , تابستان 1396تدوین رهنگاشت برای سازمان، زمینهساز مسیری روشن به سمت زنجیرهای از اهداف و چشماندازها در آینده است. سازمانها از ابزار رهنگاشت برای اهداف استراتژیک مختلفی بهره میگیرند و دلیل این موضوع تنوع رویکردها و تکنیکهای موجود در این بحث است. رهنگاشت به شرکتها، صنایع، سازم چکیده کاملتدوین رهنگاشت برای سازمان، زمینهساز مسیری روشن به سمت زنجیرهای از اهداف و چشماندازها در آینده است. سازمانها از ابزار رهنگاشت برای اهداف استراتژیک مختلفی بهره میگیرند و دلیل این موضوع تنوع رویکردها و تکنیکهای موجود در این بحث است. رهنگاشت به شرکتها، صنایع، سازمانها کمک میکند تا نقشه آنچه را که لازم است انجام دهند تا در محیط آینده موفق شوند، بهخوبی ترسیم کنند. ازجمله تصمیمات کلیدی و استراتژیک سازمانها، برنامهریزی برای تأمین نیروی انسانی مناسب برای آینده سازمان است. بهطورکلی، هدف از برنامه جانشینپروری، آمادهسازی نیروهای مستعد داخل سازمان برای تصدی مشاغل کلیدی، حساس و راهبردی است. پس در هر سازمانی لزوم برنامهریزی برای ایجاد یک مدل یکپارچه جهت جایگزینی نیروهای قدیمی اجتنابناپذیر است. ازاینرو در مقاله حاضر سعی شده است که به ترسیم یک رهنگاشت جامع برای اجرای برنامه جانشینپروری که بهمثابه نقشه راه برای ادامه حیات سازمان است، پرداخته شود. مطالعه موردی در این مقاله شرکت ملی انتقال گاز، منطقه سه عملیات انتقال است و با توجه به اهمیت استراتژیک این شرکت برای کشور از منظرهای مختلف تأثیرگذار بر رشد پایدار، تدوین رهنگاشت برای نیروهای آینده این سازمان برای نخستینبار در دستور کار قرارگرفته است. جمعآوری دادهها مبتنی بر نظرات خبرگان و با استفاده از فرایند دلفی انجامشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رهنگاشت تدوینشده با توجه به اعتبارسنجی انجامشده توسط خبرگان، بهخوبی توانسته است نیازهای آشکار و پنهان شرکت گاز ایران را برای جانشینپروری نیروها با توجه به اهداف مدنظر سازمان تأمین نماید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی رابطه میان مؤلفههای ارزیابی عملکرد سازمانی (موردمطالعه: سازمان خرید در بخش دولتی)
حامد رضائی علیرضا علی احمدیشماره 63 , دوره 19 , تابستان 1399ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از حوزههای حائز اهمیت در مدیریت است. اهمیت ارزیابی عملکرد به حدی است که به باور برخی، از ملزومات اساسی سازمانها و مدیران است. بهعبارتیدیگر، اگر نتوان عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرارداد، نمیتوان آن را مدیریت کرد. هدف از انجام این پژوهش چکیده کاملارزیابی عملکرد سازمانی یکی از حوزههای حائز اهمیت در مدیریت است. اهمیت ارزیابی عملکرد به حدی است که به باور برخی، از ملزومات اساسی سازمانها و مدیران است. بهعبارتیدیگر، اگر نتوان عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرارداد، نمیتوان آن را مدیریت کرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان مؤلفههای ارزیابی عملکرد سازمانی است جامعه آماری این تحقیق اساتید و خبرگان حوزه ارزیابی عملکرد سازمانی، زنجیره تأمین و حوزههای آماد و پشتیبانی به تعداد 30 نفر بود. همچنین حجم نمونه به روش سرشماری انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و برای جمعآوری اطلاعات از روش دلفی از پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی به ترتیب 96/0 و 91/0 استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای استخراجشده با تلفیقی از آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول و نمودارها آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، نرمافزار Smart PLS و الگوی معادلات ساختاری مورداستفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر سعی شد تمام عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد سازمانی لجستیک بررسی شود بدین منظور 6 مؤلفه اصلی و 30 مؤلفه فرعی در 101 آیتم سنجیده شد نتایج نشان داد به ترتیب مؤلفههای، زیرساخت و ورودی، رشد و یادگیری، نتایج و پیامدها، رضایت ذینفعان، مالی و فرآیندها بهعنوان مؤلفههای اصلی ارزیابی عملکرد سازمانی لجستیک تأیید و با توجه به برازش کلی الگو، الگوی نهایی در سطح قوی گزارش شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی مدل استقرار و توسعه هوش تجاری در سازمان جهت ارتقاء تصمیم گیری (مورد مطالعه : بانک اقتصادنوین)
پیام یاغلی طهمورث سهرابی سید علیرضا درخشانشماره 64 , دوره 19 , پاییز 1399دراین مقاله سعی برآن است که در وهله اول ابعاد مختلف موفقیت در استقرار و توسعه هوش تجاری به عنوان مجموعه ای از فناوری ها و فرایندها که باعث ارتقاء فرایند تصمیم گیری در سازمان می شود شناسایی شده و در وهله بعد اثر این ابعاد بر فرایند تصمیم گیری در بانک اقتصادنوین به عنوان چکیده کاملدراین مقاله سعی برآن است که در وهله اول ابعاد مختلف موفقیت در استقرار و توسعه هوش تجاری به عنوان مجموعه ای از فناوری ها و فرایندها که باعث ارتقاء فرایند تصمیم گیری در سازمان می شود شناسایی شده و در وهله بعد اثر این ابعاد بر فرایند تصمیم گیری در بانک اقتصادنوین به عنوان یک سازمان مالی که سرعت و کیفیت در تصمیمگیری در این نوع سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است مورد بررسی قرار گیرد. این معیارها شامل عوامل فرهنگی، استراتژیک، محیطی، منابع انسانی و ابزار هوش تجاری می باشد که تاثیر آنها بر روی متغیر "تاخیر در تصمیم گیری" در بخش های چهارگانه محیط تصمیم گیری سازمان بررسی شده است. روش شناسی تحقیق در این پژوهش آمیخته بوده و به این منظور در بخش کیفی با تکنیک دلفی با بهرهمندی از روش مصاحبه و سوالات باز، طی سه مرحله و به روش گلوله برفی با نظرات 18 فرد خبره ابعاد مختلف موفقیت در استقرار و توسعه هوش تجاری در ارتباط با کیفیت تصمیم گیری استخراج شده ودر بخش کمی به کمک فرایند تحلیل شبکهای و نرم افزار Super Decision اولویتها تعیین شده و در نهایت پرسش نامه اصلی جهت توزیع بین 90 پرسنل سطوح مختلف توسعه و استقرار سیستم های هوش تجاری و کاربران مستقیم این سیستم ها در سازمان مذکورنهایی شده است. با کمک نرم افزارSmart PLS ومعادلات ساختاری و همچنین بررسی اثر متغیرهای تحقیق بر کاهش در تاخیر در تصمیم گیری، فروض مربوطه به شیوه توصیفی و پیمایشی با تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل و مدل پيشنهادي جهت ارزيابي هوش تجاري ارائه شده در اين مقاله، سازمان ها را و بخصوص سازمان های مالی که سرعت در تصمیم گیری درآنهااهمیت ویژه ای دارد در ارتقاء تصميم گيري وبهحداقل رساندن تاخیر احتمالی در تصمیم گیری، ياري مي رساند پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مدلی برای تغییر ساختارهای حاکمیتی برای اجرای حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه
سید حاتم مهدوی نورشماره 56 , دوره 17 , پاییز 1397مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) برای برپایی حکومت اسلامی قیام کردند. امروز در دنیا گفتمان غالب دموکراسی است و به این منظور ماهیت حکومت ایران، جمهوری اسلامی شد که از لحاظ شکلی دموکراسی و از لحاظ محتوا اسلامی است. با توجه به بیتجربه بودن کشورهای اسلامی در دموک چکیده کاملمردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) برای برپایی حکومت اسلامی قیام کردند. امروز در دنیا گفتمان غالب دموکراسی است و به این منظور ماهیت حکومت ایران، جمهوری اسلامی شد که از لحاظ شکلی دموکراسی و از لحاظ محتوا اسلامی است. با توجه به بیتجربه بودن کشورهای اسلامی در دموکراسی نظامهای حاکمیتی غربی برای اجرای دموکراسی پذیرفته شد. برای اسلامی کردن آن ولی فقیه در رأس و شورای نگهبان ناظر بر مصوبات مجلس شورای اسلامی شد. حال بعد از حدود چهار دهه ضروری است در ساختارهای حاکمیتی بازنگری شود و در صورت وجود ایراد نظامی مبتنی بر دین و متناسب با شرایط مکان و زمان برای اجرای قوانین دینی که در رأس آن ولی فقیه در زمان غیبت قرار دارد طراحی شود. در این پژوهش مبتنی بر مبانی دینی، ویژگیهای مردم ایران و خصوصیات حکومت اسلامی مدلی برای اجرای حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه ارائه شده است. از روش تحلیل محتوا برای به دست آوردن مبانیای که در طراحی ساختارهای حاکمیتی به آن توجه شود استفاده شده است. روش پژوهش برای به دست آوردن خصوصیات مردم ایران تحلیل ۱۰۰۰ ساعت فیلم از رفتار مردم در حین رانندگی، از خیابان رد شدن و ... است که نگارنده از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۲ در موقعیتهای مختلف ضبط کرده است و برای یافتن ویژگیهای حکومت دینی (اسلامی) پرسشنامهای بین ۳۰ نفر از خبرگان مدیریتی و دینی که به صورت گلوله برفی انتخاب شدند توزیع و با ستفاده از ایاچپی تحلیل و رتبهبندی شد. برای تحقق این ویژگیها با توجه به مبانی دینی و ویژگیهای مردم نظامی طراحی شد که با مصاحبه با ده از از خبرگان مدیریتی و دینی اصلاح شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - ارائه مدل ترکيبي خوشهبندي شرکتهاي عضو بورس بهادار تهران: رويکرد الگوريتمهاي فراابتکاري
زهرا صادقی آرانی علی محقرشماره 59 , دوره 18 , تابستان 1398تصميمگيري براي سرمايهگذاري، همواره يکي از مهمترين مسائل سرمايهگذاران بوده است. سرمايهگذاران در بورس تلاش ميکنند تا از ميان طيف وسعي از شرکتهاي عضو و با توجه به شاخصهاي مالي متعدد سرمايهگذاري خود را انجام دهد تا ضمن دستيابي به بالاترين بازده، کمترين ريسک را نيز م چکیده کاملتصميمگيري براي سرمايهگذاري، همواره يکي از مهمترين مسائل سرمايهگذاران بوده است. سرمايهگذاران در بورس تلاش ميکنند تا از ميان طيف وسعي از شرکتهاي عضو و با توجه به شاخصهاي مالي متعدد سرمايهگذاري خود را انجام دهد تا ضمن دستيابي به بالاترين بازده، کمترين ريسک را نيز متحمل شود. بر اين اساس امروزه، روشهاي متعددي براي تحليل دادههاي اين شرکتها وجود دارد. يکي از روشهايي که از ميان انبوه دادهها، به دستهبندي اين شرکتها ميپردازد روش خوشهبندي است. بر اين اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسايي و تفکيک شرکتهاي موفق از ناموفق بازار بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش خوشهبندي K-means و حل اين مسأله با کمک الگوريتمهاي فرا ابتکاري انجام گرفته است. نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که حل اين مسأله به روش فراابتکاري در مقايسه با روشهاي معمول، کاراتر بوده و به بهينهي سراسري منجر شده است. همچنين اين نتايج با نتايج حاصل از تفکيک شرکتهاي عضو بورس بهادار تهران با روش تعيين ورشکستگي آلتمن مقايسه شده و توسط اين روش نيز تأييد شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر مدیریت محیطی و زنجیره تأمین سبز و اثر آن ها بر عملکرد سبز ( مورد بررسی شرکت پارس خزر )
سید سجاد محتشم رضا اسماعیل پور محمد رحیم رمضانیانشماره 48 , دوره 15 , پاییز 1395امروزه در بازار رقابتی شرکتها برای بقاء در عرصه رقابت جهانی و محلی بهبود در کیفیت کالاهای خود را امری ضروری دانسته و در جهت جلب رضایت مشتریان خود، بهبود در کیفیت محصول را تنها به یک سری از ویژگیها و مشخصات محدود نمیکنند بلکه کیفیت در طراحی محصول و فرایند را نیز مورد چکیده کاملامروزه در بازار رقابتی شرکتها برای بقاء در عرصه رقابت جهانی و محلی بهبود در کیفیت کالاهای خود را امری ضروری دانسته و در جهت جلب رضایت مشتریان خود، بهبود در کیفیت محصول را تنها به یک سری از ویژگیها و مشخصات محدود نمیکنند بلکه کیفیت در طراحی محصول و فرایند را نیز مورد نظر قرار داده و براین عقیدهاند که برای رسیدن به تولید توسعه یافته و بهبود عملکرد، عامل زیست محیطی را نیز در کیفیت کالاهای خود لحاظ کنند. توجه به عوامل زیست محیطی و مدیریت زنجیره تأمین سبز در کیفیت کالاها مؤثر بوده و به بهبود عملکرد شرکتها در تولیدات میانجامد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیقی علّی میباشد وجامعه آماری آن را کلیه مدیران، کارشناسان، مشاوران، مهندسان، کارکنان، مشتریان و برخی از فعالان خبره در بخش شرکتهای تولیدی پارس خزر و شعبات مرتبط آن تشکیل میدهند، جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزیی، تجزیه تحلیل چند متغیره و آزمون متغیرهای مدل جهت برازش نیز با استفاده از نرم افزار LISREL(8.5) و SPSS(21) انجام شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - مرور نظاممند کاربردهای شبکه عصبی مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین
سید مجتبی حسینی بامکان عارف طغرالجردی پوریا مالکی نژادشماره 62 , دوره 19 , بهار 1399معیار موفقیت شرکتها و سازمانها در بازار رقابتی امروز عملکرد زنجیره تأمین شرکت هاست. به منظور بهبود عملکرد زنجیره تأمین شرکتها و موفقیت آنها تاکنون از روشها و تکنیکهای مختلفی استفاده شده است. یکی از روشهای پرکاربرد در زمنیه حل این معضلات، شبکه عصبی مصنوعی است. هدف چکیده کاملمعیار موفقیت شرکتها و سازمانها در بازار رقابتی امروز عملکرد زنجیره تأمین شرکت هاست. به منظور بهبود عملکرد زنجیره تأمین شرکتها و موفقیت آنها تاکنون از روشها و تکنیکهای مختلفی استفاده شده است. یکی از روشهای پرکاربرد در زمنیه حل این معضلات، شبکه عصبی مصنوعی است. هدف از این پژوهش مرور نظاممند کاربردهای مختلف شبکههای عصبی مصنوعی در حل معظلات و مشکلات بخشهای مختلف زنجیره تأمین است. بدین منظور در ابتدا با استفاده از مرور ادبیات، واژگان کلیدی ارتباطی میان این دو حوزه شناسایی گردید. با استفاده از کلمات کلیدی استخراج شده از ادبیات پژوهش اقدام به جستجو در میان دو پایگاه داده اسکوپوس و وب آف ساینس گردید. با جستجو در این پایگاه دادهها مقالات مرتبط به کاربرد شبکه عصبی مصنوعی در حوزههای مختلف زنجیره تإمین استخراج گردید. در نهایت مقالات با استفاده از ابزارهای متعدد فیلتر و سپس مقالات دارای اهمیت بالا شناسایی گردید. با استفاده از مقالات مهم شناسایی شده، دستهبندیهای مختلفی از کاربردهای شبکه عصبی مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد شبکههای عصبی مصنوعی در حل مسائل مربوط به مهندسی، علوم کامپیوتر و کسب و کار و مدیریت بیشترین کاربرد را داشته است. پرونده مقاله